Soms moet je een officieel document gebruiken in het buitenland. Bijvoorbeeld om te trouwen, een huis te kopen of een dossier in te dienen. In dat geval moet je document vaak gelegaliseerd worden. Zo kan de buitenlandse overheid de echtheid van het document controleren.
Bij een legalisatie bevestigt een bevoegde overheid dat:
- de handtekening echt is;
- de persoon die het document ondertekende bevoegd was.
De legalisatie zegt niets over de inhoud van het document.
eLegalisation: snel en digitaal
Via de toepassing eLegalisation van de FOD Buitenlandse Zaken kan je zelf online documenten laten legaliseren.
Hoe werkt het?
- Log in met je eID of Itsme via het beveiligde platform CSAM.
- Kies het documenttype, het land van bestemming en vul je gegevens in.
- Laad het document op.
- Je ontvangt binnen 24 uur een betalingsverzoek.
- Na betaling is je gelegaliseerd document online beschikbaar.
Heb je geen computer of lukt het niet? Maak dan een afspraak bij Team burgerzaken. Je kan ook terecht bij de Dienst Legalisaties van de FOD Buitenlandse Zaken in Brussel.
Welke documenten kan je laten legaliseren?
- Attesten uit het bevolkingsregister (via 'Mijn dossier')
- Akten van de burgerlijke stand (na 31/03/2019 of gemigreerd naar DABS)
- Diploma’s
- Gerechtelijke documenten
- Uittreksel uit het strafregister
- Volmachten
Is je akte ouder dan 01/04/2019? Dan is ze mogelijk nog niet digitaal beschikbaar. Vraag de migratie aan via burgerzaken@hamme.be of bel 052 47 55 25.
Uitzonderingen
- Sommige landen of documenten zijn vrijgesteld van legalisatie. Vraag dit na bij Team burgerzaken.
- Binnen de EU is vaak geen legalisatie nodig. In dat geval wordt een vertaalhulp toegevoegd aan het document.
- Buitenlandse documenten die je in België wil gebruiken (bijvoorbeeld huwelijksakte) moeten soms ook gelegaliseerd worden. Informeer bij Team burgerzaken of je een gewone legalisatie, apostille of vrijstelling nodig hebt.