Je kan er vrijwillig voor kiezen om je contactgegevens te laten opnemen in het Rijksregister. Zo kunnen bepaalde diensten je sneller en makkelijker bereiken als dat nodig is.
Wie mag je gegevens zien?
Je gegevens zijn niet voor iedereen zichtbaar. Alleen instanties die wettelijk toestemming hebben, mogen ze raadplegen. Voorbeelden zijn:
- je ziekenfonds;
- de hulpdiensten;
- de belastingdienst;
- bepaalde gemeentediensten.
De volledige lijst vind je op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Door je gegevens toe te voegen, ben je ook beter beschermd tegen identiteitsfraude. Volgende contactgegevens kan je laten opnemen in je dossier:
- telefoonnummer (vast toestel)
- gsm-nummer
- faxnummer
- e-mailadres
Voorwaarden
Je mag je contactgegevens laten opnemen als je:
- meerderjarig bent (of een ontvoogde minderjarige);
- rechtsbekwaam bent;
- en een rijksregisternummer hebt.
Hoe geef je je gegevens door?
Online via deze website
- Vul het het registratieformulier in.
Online via Mijn Dossier
- Ga naar Mijn Dossier.
- Log in met je eID en pincode.
- Klik op ‘Mijn toepassingen’.
- Ga naar het tabblad ‘Contactgegevens’.
- Vul je gegevens in en klik op ‘Sturen’.
Aan het loket van Team Burgerzaken
- Maak een afspraak via de rode knop op deze pagina.
- Breng je identiteitskaart mee.
- Je kan het toestemmingsformulier vooraf downloaden of ter plaatse invullen.
Meebrengen
- Je identiteitskaart (eID) of je verblijfskaart (eVK).
- Eventueel het reeds ingevulde toestemmingsformulier.
Bedrag
Gratis.
Regelgeving
- Wet van 09/11/2015 (B.S. 30/11/2015) houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken.
- Koninklijk Besluit van 22/05/2017 tot bepaling van de contactgegevens bedoeld in artikel 3 eerste lid 17 van de wet van 08/08/1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen evenals van de modaliteiten van de mededeling en de registratie ervan.