Melding tijdelijke afwezigheid

Maak een afspraak

Verlaat je tijdelijk je hoofdverblijfplaats voor meer dan 3 maanden? Breng dan Team burgerzaken op de hoogte. Je adres blijft hetzelfde en je blijft ingeschreven in de gemeente.

Wat is je hoofdverblijfplaats? Dat is de plaats waar je het grootste deel van het jaar woont. Je krijgt daar je officiële documenten zoals je identiteitskaart, rijbewijs, ...

Voorwaarden

Je kan een tijdelijke afwezigheid melden als je:

  • In een ziekenhuisrusthuis of psychiatrische instelling verblijft.

  • Minder dan 1 jaar afwezig bent voor:
    • Vakantie
    • Gezondheidsredenen
    • Studie of zakenreis
    • Beroepsopdracht in binnen- of buitenland

  • Tot een specifieke doelgroep behoort:
    • Studenten
    • Gedetineerden
    • Beroepsmilitairen of burgerpersoneel
    • Dienstplichtigen (niet-Belgen)
    • Federale politie (bij afwezigheid langer dan 1 jaar)
    • Belgische diplomatieke ambtenaren
    • Personen die al 6 maanden of langer als vermist zijn opgegeven

Je moet een hoofdverblijfplaats hebben waar je altijd naar kunt terugkeren. De afwezigheid mag maximaal 1 jaar duren. Je kan dit één keer verlengen met 1 jaar.

Procedure

  1. Meld je persoonlijk aan bij Team burgerzaken.
  2. Je afwezigheid wordt geregistreerd in het rijksregister.
  3. Bij je terugkomst meld je je opnieuw persoonlijk aan.
  4. Wil je verlengen? Kom dan opnieuw langs of stuur een e-mail met:
    • De nieuwe einddatum
    • Een kopie van je eID of verblijfskaart

Meebrengen

  • Je identiteitskaart (eID) of je verblijfskaart (eVK).
  • Bewijsstukken van je tijdelijke afwezigheid (bijvoorbeeld inschrijving, opdrachtbrief, ...).

Regelgeving

De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid worden strikt beperkt tot de categorieën van personen die opgenomen zijn in artikel 18 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister (gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 9 maart 2017).

Naar top