Woningkwaliteit

Online aanvragen

Iedereen verdient een veilige en gezonde woning. Elke woning in Vlaanderen moet voldoen aan minimale kwaliteitsnormen op het vlak van veiligheid, gezondheid en woonkwaliteit. Deze regels staan in de Vlaamse Codex Wonen.

Wat als er problemen zijn?

Sinds 1 januari 2021 kan de gemeente bij meldingen van woningproblemen kiezen voor een waarschuwingsprocedure. Die geeft de eigenaar 3 maanden de tijd om de gebreken te herstellen.

Lukt dat niet? Dan start automatisch de procedure voor ongeschikt of onbewoonbaar verklaren. Zo’n woning mag dan niet meer verhuurd worden. Dat kan ook gevolgen hebben voor de huurder.

Let op: een ongeschikt of onbewoonbaar verklaarde woning geeft niet automatisch recht op een versnelde toewijzing van een sociale woning.

Wat kan jij doen als huurder?

Stap 1: Noteer de gebreken

Maak een lijst van alles wat niet in orde is. Neem ook foto’s van de gebreken, groot én klein.

Stap 2: Wie moet het herstellen?

Bekijk voor elk probleem wie verantwoordelijk is: jij of de verhuurder.

  • Raadpleeg je huurcontract of de brochure Ziezo van de Vlaamse overheid.
  • Twijfel je? Vraag advies aan het woonloket of de huurdersbond (kleine bijdrage mogelijk).

Stap 3: Praat met je verhuurder

Meld de problemen zo snel mogelijk. Doe dit schriftelijk, bij voorkeur aangetekend.

  • Moet jij de herstelling doen? Laat weten hoe en wanneer je dit zal doen.
  • Moet de verhuurder het doen? Vraag hem schriftelijk om de herstellingen uit te voeren.

Reageert de verhuurder niet? Stuur dan een herinneringsbrief.

Kom je er niet uit?

Dan kan je de gebreken melden aan de gemeente via het meldingsformulier. Wij starten dan de waarschuwingsprocedure op. Als de problemen ernstig zijn of niet opgelost raken, schakelen we over naar de procedure ongeschikt/onbewoonbaar.

Naar top