Onze school wil ieder kind een positieve leerervaring geven en vertrouwen in eigen talenten en de toekomst.
Visie
Onze school wil dat ieder kind met vertrouwen in zichzelf en anderen naar de veranderende wereld kijkt. Elk kind wordt erkend als individu en krijgt de zorg die nodig is om te groeien tot zelfstandige, sociale en veerkrachtige personen en kritische denkers. We bieden iedere leerling kansen om te excelleren: dat is waar GBS De Dobbelsteen voor staat!
Pedagogisch project
Welkom in De Dobbelsteen! Onze dynamische, pluralistische plattelandsschool zorgt goed voor ieder kind. De kernwaarden van ons pedagogisch project zijn de leidraad.
Ons team begeleidt ieder kind op zijn pad naar zelfstandigheid, vanuit hun talenten en leefwereld. Het didactisch materiaal in de klassen en op de speelplaatsen helpt kinderen samenwerken en hun blik op de wereld verruimen. Onze leerlingen hebben inspraak op school en we waken over hun welbevinden.
We zorgen goed voor onze leerlingen: al vanaf de kleuterklas worden kinderen regelmatig besproken tijdens een zorgoverleg. In de lagere school biedt de leerkracht individuele coaching tijdens kindcontacten. Leerlingen worden warm begeleid naar de volgende stap in hun schoolloopbaan; op De Dobbelsteen staat ieder kind centraal!
Onze school kiest voor beperkte klasgroepen, wat zorgt voor een warme, familiale sfeer waarin iedereen als individu gerespecteerd wordt. Kinderen kunnen terecht bij leerkrachten, de zorgcoördinator of de leerlingenraad.
We hechten veel waarde aan positieve communicatie. Op De Dobbelsteen worden mogelijkheden en kansen geboden. Onze plattelandsschool werkt nauw samen met ouders en de lokale gemeenschap voor diverse activiteiten. Samenkomsten verlopen in een aangename sfeer en worden ondersteund door ons Oudercomité.
Vanaf de peuterklas zetten we in op optimale motorische ontwikkeling. We doen aan snoezelen en ondersteunen de neuro-motorische vooruitgang van onze leerlingen. In de kleuterklassen zijn bewegingshoeken aanwezig en wordt er wekelijks gesport. Kleuters leren steppen, zwemmen en fietsen.
In de lagere school stimuleren we actief leren tijdens alle lessen, naast bewegings- en zwemlessen. Fietsen en wandelen wordt gepromoot: we verplaatsen ons bij voorkeur te voet of per fiets naar activiteiten en richten naschoolse rangen in om leerlingen veilig naar huis te begeleiden. Onze speelplaatsen zijn ingericht voor actieve pauzes. We werken samen met plaatselijke sportclubs en nemen deel aan sportieve uitdagingen. Onze school promoot een gezond eetpatroon en leert leerlingen bewust gezonde keuzes maken.
Leren is boeiend op De Dobbelsteen! Hoekenwerk, digitale leeromgevingen en educatieve spellen zijn geïntegreerd in onze werking. Groot en klein werkt met tablets, Smartboards of Chromebooks en we bevorderen lezen op een speelse manier, want ‘Lezen moet je doen!’.
De overstap van de kleuterschool naar het eerste leerjaar verloopt aangenaam door integratiemomenten met spelvormen. Vanaf de derde kleuterklas tot en met het vierde leerjaar wordt de Franse taal geïntroduceerd met poppen, liedjes, versjes en spelletjes. Onze speelplaatsen zijn voorzien van spelmateriaal en aangekleed in vrolijke thema’s die uitnodigen tot fantasiespel.
Samen maken we school! We gaan graag in gesprek met buurtbewoners, verenigingen, andere scholen en de culturele sector. Onze school communiceert vlot en eenvoudig met ouders via een digitaal platform. Ouders ontvangen alle informatie meteen op smartphone of computer. We staan ouders graag te woord tijdens infomomenten, oudercontacten of aan het begin of einde van de schooldag.
Via onze Ouderraad kunnen ouders suggesties geven over de algemene werking van de school. Ook de Schoolraad adviseert de school. Regelmatig vragen we naar de mening van leerlingen en ouders via enquêtes, zodat we onze werking blijvend kunnen verbeteren. Samen werken we aan vooruitgang!