Nieuwe PIN/PUK-code aanvragen

Bij de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart (eID), kids-ID of elektronische vreemdelingenkaart (eVK) krijg je een brief met een PIN- en PUK-code.

  • Met de PIN-code kan je je kaart gebruiken: bijvoorbeeld om documenten elektronisch te ondertekenen of om in te loggen op online overheidsdiensten.
  • Met de PUK-code kan je je PIN-code wijzigen of je kaart deblokkeren als je de verkeerde PIN hebt ingegeven.

Wat als je je codes verliest?

  • Je kan nieuwe codes aanvragen bij Team burgerzaken of online via de website van de FOD Binnenlandse Zaken.
  • Dit is alleen nodig voor kaarten die vóór 1 januari 2022 zijn aangemaakt.

Voor kaarten van na 1 januari 2022 (met een nieuwe chip):

  • Je hoeft geen nieuwe codes aan te vragen.
  • Team burgerzaken kan je kaart onmiddellijk deblokkeren en een nieuwe PIN-code instellen, gewoon aan het loket.

Procedure

  • Meld je aan bij Team burgerzaken (zonder afspraak) of vraag zelf nieuwe codes aan via de website van de FOD Binnenlandse Zaken.
  • De nieuwe codes worden binnen 5 werkdagen naar Team burgerzaken gestuurd.
  • Je krijgt een uitnodiging om de codes af te halen.

Opgelet: Heb je een kaart van na 01/01/2022? Dan hoef je geen PUK-code mee te brengen. We helpen je meteen aan het loket.

Meebrengen

  • Je identiteitskaart (eID), je kids-ID of je verblijfskaart (eVK).
  • Eventueel: volmachtformulier

Bedrag

€ 5,00

Ook interessant ...

Naar top