Bij de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart (eID), kids-ID of elektronische vreemdelingenkaart (eVK) krijg je een brief met een PIN- en PUK-code.
- Met de PIN-code kan je je kaart gebruiken: bijvoorbeeld om documenten elektronisch te ondertekenen of om in te loggen op online overheidsdiensten.
- Met de PUK-code kan je je PIN-code wijzigen of je kaart deblokkeren als je de verkeerde PIN hebt ingegeven.
Wat als je je codes verliest?
- Je kan nieuwe codes aanvragen bij Team burgerzaken of online via de website van de FOD Binnenlandse Zaken.
- Dit is alleen nodig voor kaarten die vóór 1 januari 2022 zijn aangemaakt.
Voor kaarten van na 1 januari 2022 (met een nieuwe chip):
- Je hoeft geen nieuwe codes aan te vragen.
- Team burgerzaken kan je kaart onmiddellijk deblokkeren en een nieuwe PIN-code instellen, gewoon aan het loket.
Procedure
- Meld je aan bij Team burgerzaken (zonder afspraak) of vraag zelf nieuwe codes aan via de website van de FOD Binnenlandse Zaken.
- De nieuwe codes worden binnen 5 werkdagen naar Team burgerzaken gestuurd.
- Je krijgt een uitnodiging om de codes af te halen.
Opgelet: Heb je een kaart van na 01/01/2022? Dan hoef je geen PUK-code mee te brengen. We helpen je meteen aan het loket.
Meebrengen
- Je identiteitskaart (eID), je kids-ID of je verblijfskaart (eVK).
- Eventueel: volmachtformulier
Bedrag
€ 5,00