Heb je gebreken vastgesteld in jouw woning? Voldoet ze niet aan de minimale kwaliteitsnormen?  Probeer het probleem altijd eerst samen met de verhuurder op te lossen.

Stap 1  - Schrijf op wat niet in orde is

Als je huurwoning volgens jou niet in orde is, maak dan eerst en vooral een lijstje waarin je de gebreken opsomt. Neem ook de kleinere gebreken op in je lijstje en maak foto’s van de gebreken.

Stap 2  -  Ga na wie de herstellingen moet doen

Ga voor elk gebrek na wie het onderhoud of de herstelling moet uitvoeren: de verhuurder of jij zelf. Je moet hierbij rekening houden met de huurwetgeving en je huurcontract. Heel veel informatie vind je in de brochure Ziezo van de Vlaamse Overheid.

Als je niet zeker weet wie de herstelling moet uitvoeren, kunt je advies vragen aan het Woonloket of aan de huurdersbond. Hou er wel rekening mee dat de huurdersbond een kleine bijdrage kan vragen voor haar advies.

Stap 3  -  Praat met de verhuurder

Signaleer het probleem zo snel mogelijk aan de verhuurder. Doe dit bij voorkeur ook aangetekend.
 

Als je de herstelling zelf moet uitvoeren, laat de verhuurder dan schriftelijk weten (per e-mail of aangetekende brief) hoe en wanneer je dit wilt doen.

Als de verhuurder de herstelling moet uitvoeren, breng hem dan schriftelijk op de hoogte van de problemen aan je woning en vraag hem om de nodige herstellingen te doen. Je kan hiervoor deze modelbrief (Word bestand) gebruiken. Voeg zeker een kopie van de foto’s van de gebreken bij de brief aan de verhuurder. Als de verhuurder niet reageert, stuur hem dan een herinneringsbrief.

Spreek vervolgens met de verhuurder af op welke dag (of dagen) de herstellingen kunnen gebeuren. Zorg er voor dat de verhuurder de werken kan (laten) uitvoeren op de afgesproken dag (of dagen).

Als je er niet samen met de verhuurder uit geraakt dan kan je de gebreken aan uw woning melden bij de gemeente via dit meldingsformulier. Wij starten eerst de waarschuwingsprocedure op om zo het snelst tot resultaten te komen. Indien de gebreken te ernstig zijn of niet (tijdig) opgelost geraken schakelen we over naar de procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid.

Deel deze pagina