Je elektronische identiteitskaart of eID is het bewijs dat je bent ingeschreven in het bevolkingsregister. In het buitenland bewijst ze ook je identiteit en nationaliteit. De eID bevat een microchip waarmee je:
- je identiteit online kan bevestigen,
- documenten elektronisch kan ondertekenen (vanaf 18 jaar),
- en waarop je vingerafdrukken worden opgeslagen.
Je huidige identiteitskaart blijft geldig tot de vervaldatum.
Geldigheid van je eID
- Tot 18 jaar: 6 jaar
- Van 18 tot 74 jaar: 10 jaar
- Vanaf 75 jaar: 30 jaar
- Tijdelijke kaart (zonder vingerafdrukken): 1 jaar
Wanneer moet je een eID aanvragen?
- Bij verlies, diefstal of beschadiging.
- Als je foto niet meer lijkt op je uiterlijk.
- Bij een wijziging van je naam, voornaam of geslacht.
- Als je opnieuw wordt ingeschreven na verblijf in het buitenland.
Procedure
- Je ontvangt een oproepingsbrief van Team burgerzaken.
- Je maakt een afspraak en je vraagt je eID aan.
- Na 2 tot 4 weken ontvang je een document met je PIN- en PUK-code. Vanaf dat moment ligt je eID klaar voor afhaling bij Team burgerzaken.
- Je haalt je eID af bij Team burgerzaken (afspraak maken voor afhaling is niet nodig).
Wanneer je dringend een eID nodig hebt kan je die ook via een spoedprocedure aanvragen.
Kinderen die nog in het bezit zijn van een geldige kids-ID worden pas opgeroepen bij het verval van dit pasje en uiterlijk als ze 14 jaar en 9 maanden zijn. Ze zijn evenwel vrij om vanaf 12 jaar over te schakelen naar een eID. Het is zeker raadzaam om dit te doen wanneer het uiterlijk te zeer verschilt van de foto op de kids-ID.
Wat breng je mee?
- Je oproepingsbrief.
- Je huidige eID of een bewijs van verlies of diefstal (afgeleverd door de politie of door Team burgerzaken).
- Eventueel een medisch attest (bij tijdelijke onmogelijkheid tot handtekenen of vingerafdrukken).
Pasfoto nodig?
Je hoeft geen foto mee te brengen. We nemen er gratis één ter plaatse. Heb je toch een foto bij? Dan moet die recent (max. 6 maanden) en conform de ICAO-normen zijn.
Bedrag
- Normale procedure (2-4 weken): € 20,00
- Spoedprocedure met levering in Hamme: € 124,00
(aanvraag vóór 15.00 u., afhalen 2de werkdag na aanvraag) - Spoedprocedure met centrale levering in Brussel: € 160,00
(aanvraag vóór 15.00 u. (maandag tem vrijdag), afhalen 4,5 uur later)
(aanvraag vóór 15.00 u. (zaterdag), afhalen maandag vanaf 10.30 u.)
FOD Binnenlandse Zaken
Park Atrium | Koloniënstraat 1 - 1000 Brussel | tel. 02 488 21 16
Maandag tot en met vrijdag: 8.30 u. tot 19.45 u.
Zaterdag: 8.30 u. tot 12.15 u.
Uitzonderingen
- Kan je niet zelf naar Team burgerzaken komen (bijvoorbeeld door langdurige ziekte)?
Dan kan iemand anders je eID aanvragen. Een vrijwilliger komt dan bij je langs (tijdens de kantooruren) om je handtekening op te nemen. - Kan je niet tekenen of geen foto/vingerafdruk geven?
Dan heb je een medisch attest nodig van max. 1 maand oud.
Meer info over de vernieuwde eID?
Bezoek de website van de FOD Binnenlandse Zaken.