Wanneer je je (familie)naam wil wijzigen, moet je een schriftelijke aanvraag indienen bij de Federale Overheidsdienst Justitie. Dit kan niet per e-mail, fax of telefonisch.
- De aanvraag moet steeds gemotiveerd zijn. Uit de aanvraag moet duidelijk blijken waarom je die wijziging wil.
- Een aanvraag voor een minderjarige moet geformuleerd worden door beide ouders (of voogd). Als zij door één enkele ouder is geformuleerd, zal de andere ouder daarover ingelicht worden.
- Als je kinderen hebt die je naam dragen, moet je verduidelijken of je wil dat ook zij hun naam wijzigen.
- Wanneer je naamswijziging toegekend wordt, wordt zij kosteloos en zonder procedure uitgebreid tot de kinderen die geboren zijn na de aanvraag.
Procedure
- Je stuurt een aangetekend verzoekschrift naar de FOD Justitite, Dienst Naamsverandering (Waterloolaan 115, 1000 Brussel) met de hieronder genoemde stukken.
- Je dossier wordt voorbereid door de FOD Justitie en voorgelegd aan de minister van Justitie, die beslist of hij/zij je naamswijziging al dan niet voordraagt aan de Koning.
- Het Koninklijk besluit die de naamswijziging toekent moet in het Belgisch Staatsblad bekend worden gemaakt om het publiek te informeren. Vanaf die datum wordt de naamswijziging van kracht.
- De duur van het onderzoek van de aanvraag hangt af van de complexiteit van de situatie. De totale duur van de procedure varieert van 6 tot 12 maanden. Eenvoudige aanvragen worden sneller behandeld.
- De FOD Justitie stuurt het Koninklijk besluit binnen de 15 dagen naar de bevoegde ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze beschikt eveneens over 15 dagen om de naamswijziging over te schrijven.
- De naamswijziging heeft gevolg op de datum van overschrijving, maximaal 30 dagen na de publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Meebrengen
Volgende documenten moet je meesturen met je aanvraag:
- Een letterlijk afschrift van je geboorteakte (geen uittreksel) of bij gebrek aan een geboorteakte, een plaatsvervangend document (bv. een geboorteattest van het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen)
- Een recent bewijs van verblijfplaats
- Een bewijs van de Belgische nationaliteit of voor de vluchtelingen en de staatlozen, een attest dat deze hoedanigheid bewijst
- Een schriftelijk bewijs van betaling van het registratierecht
- Uittreksel strafregister
De meeste documenten kan je bij Team burgerzaken verkrijgen.
Bedrag
Het registratierecht bedraagt € 140,00.
Dit betaal je wanneer je de naamswijziging aanvraagt.
- Je verblijft in België: Je betaalt via een registratiekantoor dat bevoegd is voor je woonplaats.
- Je verblijft in het buitenland: Je betaalt via het registratiekantoor dat bevoegd is voor Brussel.
Uitzonderingen
Naamswijziging ingevolge erkenning, adoptie, gerechtelijke uitspraak, ... is een andere procedure. Bied je hiervoor ook aan bij Team burgerzaken.