Attest wettelijke samenwoning aanvragen
Een attest wettelijke samenwoning bewijst dat jij en iemand anders een verklaring van wettelijke samenwoning hebben afgelegd. Je kan dit attest gebruiken voor bijvoorbeeld:
- je mutualiteit;
- je belastingaangifte;
- een sollicitatie;
- of andere officiële zaken.
Voorwaarden
Je kan het attest aanvragen als je:
- ingeschreven bent in Hamme,
- en één van de volgende personen bent:
- jijzelf,
- je wettelijke vertegenwoordiger (bijvoorbeeld een ouder of voogd),
- een notaris of advocaat (als zij de info niet zelf kunnen opzoeken in het Rijksregister),
- een derde persoon, als dat wettelijk is toegestaan.
Procedure
Je kan de akte aanvragen:
- Via bovenstaande knop 'Online aanvragen',
- Via 'Mijn dossier' (de online toepassing van het Rijksregister),
- Via 'Mijn Burgerprofiel' (rubriek 'Attesten en toelatingen'),
- Aan het loket van Team burgerzaken (zonder afspraak).
Gebruik in het buitenland
Wil je het attest wettelijke samenwoning gebruiken in het buitenland? Dan is soms een legalisatie nodig. Als burger of via Team burgerzaken kan je de akte laten legaliseren via eLegalisatition, het platform van de FOD Buitenlandse Zaken. Meer informatie over de legalisatie van documenten vind je terug op de website van de FOD Buitenlandse Zaken - Dienst Legalisaties.
Wat breng je mee?
- Je identiteitskaart (eID) of je verblijfskaart (eVK).
- Een volmachtformulier als je het attest voor iemand anders aanvraagt.
Bedrag
Gratis.